… dan moet je oefenen. Elke dag! 

Weet je nog de tijd dat je uren achter elkaar kon lezen? Doe je dat nog weleens? Weet je nog dat je de de hele ochtend aan een taak werkte of studeerde? Komt dat nog weleens voor? Hoe vaak ga je tussentijds toch heel even op dat kleine computertje dat zogenaamd een telefoon is, kijken? Even dit checken. Even dat checken. Dat geeft toch niks?

Dat geeft wel. Je krijgt er namelijk een slappe spanningsboog van. Je vermogen om je te concentreren wordt minder en minder. Steeds vaker en steeds sneller wil je even kijken of er een like of iets ander leuks is. Het vermogen tot diepe concentratie help je om zeep. Alle tijd die tijd die wij op onze kleine computertjes, onze smartphones doorbrengen, flitsen we van het één naar het ander. Een beetje scrollen door onze social media. Iedere seconde een ander bericht. Een andere indruk. Daar tussendoor de bliep bliep bliep van een paar appjes en mailtjes.

Het nieuws wordt in korte snel te lezen stukjes aangeboden. De digitale wereld wil ons snel te pakken krijgen en dus komen ze met korte tekstjes, met veel plaatjes. We moeten vooral geen moeite hoeven doen, want dan haken we af en dan zien we niet die ene advertentie. Ze willen dat we blijven plakken en dus blijven de korte flitsende berichten tot ons komen.

Ik merkte zelf dat ik een slappe spanningsboog begon te krijgen, aan mijn leesgedrag. Langer dan een half uur lezen, werd steeds lastiger. Soms flitsen al na een paar minuten mijn ogen weg van de pagina naar mijn telefoon. Ik moest echt even iets opzoeken. Op zoek naar een shotje dopamine van de snelle berichtgeving. Omdat ik mijn vermogen tot diepe concentratie niet kwijt wil, ben ik elke dag mijn spaningsboog gaan trainen en het helpt!  Hieronder zal ik je vertellen hoe je dat aanpakt.

Meten is weten
Merk eerst op hoelang je je nog kunt concentreren voordat de drang om op je telefoon te kijken en te sterk wordt. Wees gloeiend eerlijk. Is het 10 minuten? Of vind je 5 minuten al lastig?

Kies een activiteit
Kies een activiteit waarmee je je spanningsboog, je vermogen tot diepe concentratie wilt oefenen. Lezen? Schrijven? Bezig zijn met een bepaalde taak op je werk? Studeren?

Bepaal je concentratietijd en zet ‘m uit of leg ‘m weg
Als je bij ‘meten is weten’ hebt ontdekt dat 5 minuten al lastig is, dan begin je met elke dag 10 minuten. Als dat makkelijk wordt, ga je een stap verder. Je kunt een wekker zetten, zodat je pas als het belletje gaat uit je concentratie komt. Als je jezelf wat meer wilt uitdagen, kun je gewoon proberen om zolang mogelijk gefocust te blijven op je activiteit. Nu je er bewust voor kiest, hoelang kun je je dan concentreren. Zorg dat de voorwaarden goed zijn. Zet je telefoon uit. Let ‘m in een andere kamer (dus gebruik een gewone kookwekker om de tijd te meten). Zet alle automatische meldingen uit.

Use it of lose it
Eens een keertje dit doen, zal geen verandering brengen. Je moet het zien als sporten. Als je stopt met trainen, raak je die spierbundels zo weer kwijt. Om het digitale effect te weerstaan, zullen we dus elke dag onze spanningsboog moeten oefenen. Klnkt vervelend, maar uit ervaring kan ik je zeggen dat het heerlijk is om weer eens  uren achter elkaar helemaal in iets op te gaan!

Ik hoor graag hoe jij je spanningsboog oefent in de reacties op deze blog. reacties. Hier kun je meer lezen over afgeleid worden en wat je eraan kunt doen. Wil je zonder uitstel vandaag nog aan de slag met je planning, koop dat het boekje “Doe het nu!”. Ondersteuning in de vorm van een coachingstraject kan ook. Wil je eerst kennismaken? Stuur me een bericht, dan maken we een afspraak.

 

Share This