… in plaats van ‘To Do’.

Zo, en nu wil deze planningscoach eens iets zeggen over de de betrekkelijkheid van plannen. Op sommige dagen is het namelijk veel beter om een Done! in plaats van een To-Do lijst te maken. Ik zal uitleggen waarom en laten zien wat het mij oplevert.  Op de ‘Done!’ lijst schrijf je alles wat je hebt gedaan bij voorkeur direct nadat het klaar is.

Vroeger wilde ik zoveel mogelijk taken in routines vatten. Als het op een dag goed werkte om in de ochtend de was te doen, dan wilde ik dat vanaf die dag iedere ochtend doen. Het heeft lang geduurd voordat ik moest erkennen dat het verloop van dagen veel meer verschilt dan ik dacht. De ene dag schijnt de zon en kan de was lekker buiten hangen. Heb ik energie en tijd over om nog voordat ik ga werken dit klusje te doen en komen er geen andere zaken tussendoor die voorrang behoeven. Op andere dagen regent het, word ik al onpasselijk als ik naar een mand met was kijk en moet ik acuut met de kat naar de dierenarts. Kortom: de omstandigheden binnen en buiten mij zijn per dag verschillend. Een goede reden om dus niet alles in planningen en to-do lijstjes te willen vatten, maar wat dan wel?

De Done! lijst maakt je bewust van alles wat je doet op een dag. Al die dingen die je doet die je nooit had gepland. Al die dingen die plotseling op je pad komen en het allerbeste Nu aangepakt kunnen worden. Als die slimme ingevingen van je intuïtie die ervoor zorgen dat je handiger dat de grootste time-manager door de dag manoeuvreert. Als je al dagenlang het gevoel hebt dat je niets teweeg brengt, kan de Done! lijst je ook helpen. Dan zie je opeens dat je  heel veel zomaar ‘even’ hebt gedaan.

Hoe maak je de Done! lijst?
Het is heel eenvoudig. Leg pen en papier naast je neer of maak een bestand op je computer (als je daar toch al aan werkt) en schrijf iedere keer als je een taak afrond dit op.Een voorbeeld is mijn Done! lijst van een thuiswerkdag:

* Gelezen in Stoïcijnse Levenskunst
* De was gedaan t/m opvouwen
* Eén hoofdstuk hershreven Improviseer! -> Speelruimte maken
* Een uur geborduurd en naar een luisterboek van Arthur Japin geluisterd
* Van komkommers uit eigen tuin Tzatziki gemaakt
* Blog geredigeerd en gepubliceerd.
* Gekookt en de keuken opgeruimd.

Als je je bewust wordt van alles wat je doet op een dag, kan het natuurlijk ook zijn dat je ontdekt dat je veel tijd ‘verspilt’ aan rondstruinen op social media of elders. Dat je veel te lang bezig bent met hett beantwoorden van dat ene mailtje. Op die manier kan een Done! lijst je ook helpen. Overigens mogen er natuurlijk best minder hoogdravende taken op staan. Een dutje, een pauze, een uur voor je uit gestaard. Heel belangrijk om jezelf weer op te laden en je hersenpan een beetje uit te laten rusten.

Als voorstander van het rommelige raad ik je hier ook aan niet gaan overdrijven met keurige lijstjes die je nooit vol gaat houden. Een krabbel in je boekje is al genoeg. Ook hoeft dit echt niet elke dag. Zo nu en dan een dag kan heel prettig zijn. Het moment van opschrijven kan ook werken als een gezonde tussenstap tussen de ene naar de andere activiteit. Je staat bewust even stil, schrijft op je wat je Done! hebt en gaat dan pas door naar het volgende. Ik zie hieronder graag wat er op jouw Done! lijst staat.

Wil je zonder uitstel vandaag nog aan de slag met je planning, koop dat het boekje “Doe het nu!”. Ondersteuning in de vorm van een coachingstraject kan ook. Wil je eerst kennismaken? Stuur me een bericht, dan maken we een afspraak.

 

Share This