Als het gaat over het aanleren van een nieuwe gewoonte dan kan ik als voorbeeld het beste mijn meditatie routine aanhalen.

Twee jaar geleden deed ik nog niets aan meditatie. Ik was er al wel een paar keer mee begonnen. Ik had gemerkt dat het me heel erg goed deed, maar telkens kwam de klad er weer in en stopte ik er weer mee. In mijn boek ‘Gewoon beginnen” over uitstelgedrag schreef ik begin 2016 zelfs dat ik had besloten om nooit meer te beginnen met mediteren. Daar ben ik dus mooi op terug gekomen.

Vanaf 10 september 2016 mediteer ik elke dag een half uur. Ik ga nooit meer zonder meditatie de deur uit. Als ik ergens anders ben, doe ik het ook. Als ik het vergeet in de ochtend (wat vrijwel nooit meer voorkomt) doe ik het in de middag of de avond. Ik hoef mezelf er niet meer aan te herinneren. Meditatie is, zoals tandenpoetsen, een gewoonte geworden.

Hoe is me dit gelukt?
Oftewel: wat kun jij doen om zonder al teveel moeite een nieuwe gewoonte aan te leren.

Haal het dichtbij. Een doel dat ver weg ligt, verlies je uit het oog.
Stel jezelf de vraag: wat kan ik nu of vandaag doen om een heel klein stapje te zetten?
Wil je gezonder eten? Doe dat dan bijvoorbeeld eerst alleen bij het ontbijt. Sporten? Loop vandaag op je werk de trap op in plaats van de lift te nemen.

Hou het klein. Doe het allerkleinste stapje dat je maar kunt bedenken.
Mediteer 1 minuut. Loop één trap en neem dan de lift (als je wilt). Zorg dat het stapje zo klein is dat het absoluut geen stress oplevert.Voel je toch nog spanning, maar dan het stapje nog kleiner.

Doe het rommelig.
Iedere meditatie die ik doe is goed. Soms zit ik net en word ik onderbroken door iets of iemand. Soms reageer ik dan toch nog even. Hiermee zie ik mijn meditatie niet als mislukt. Na de onderbreking ga ik gewoon verder. Ik maak er niet zo’n punt van. Ik zit ook niet netjes in lotushouding, maar gewoon in mijn lekkere leunstoel. Dat vinden mijn benen prettiger en hierdoor kan ik me beter focussen op de meditatie. Het maakt niet zo heel veel uit wat je doet, als je maar iets doet. Je hoeft niet eerst te zoeken naar het perfecte dieet. Als je vandaag gewoon van alles wat je normaal eet ietsje minder eet, ben je al goed bezig.

Registreer je vorderingen
Het is onderzocht en bewezen dat het goed is om je vorderingen bij te houden. Voor mijn meditatie heb ik een app Insight Timer die precies bij houdt op welke dagen ik hoeveel heb gemediteerd. Ook laat ‘ie zien hoeveel anderen er aan het mediteren zijn. Het motiveert allebei. Zeker in het begin. Voor stoppen met roken is er iets dergelijks om bij te houden hoeveel geld te al bespaard hebt door te stoppen. Ook voor het bijhouden van gewicht en stappen zijn mogelijkheden. Hou ook hier de perfectionist buiten de deur. Doe het een beetje, maar niet al te netjes. Doe het direct na het tandenpoetsen (koppelen aan andere gewoonte)

Zorg dat er iets te lachen valt
Als het allemaal heel zwaar en ingewikkeld wordt, dan hou je er al snel weer mee op. Eén van de grote redenen dat ik het mediteren heb volgehouden zijn de geleide meditaties van de boeddhistische monnik Ajahn Brahm. Eén van zijn meditatie vind je hier . Hij maakt (zelfs tijdens een meditatie) hele foute grappen. Soms laat hij ook een boer. Hierdoor wordt het luchtig en gemakkelijker vol te houden. Dans op foute discomuziek als je meer wilt bewegen. Luister naar stand-up post casts terwijl je op de loopband loopt. Hou het luchtig.

Denk er niet over na
Zorg dat je niet meer hoeft te besluiten. Zet je sporttas op de mat ’s avonds, zodat je er de volgende ochtend over struikelt. Spreek af met een vriendin in de sportschool op vaste tijden in de week. Leg de taak die je de volgende dag wilt doen op je toetsenbord. Er moeten zo weinig mogelijk besluitmomenten zijn. Ik mediteer altijd in de ochtend. Ik sport altijd op woensdag en vrijdag. Daar hoef ik niet meer over na te denken. Dat gaat vanzelf.

Betrap jezelf op positieve effecten
Van iedere goede gewoonte is er al heel snel effect te zien als is het soms nog maar klein. Je voelt je iets fitter en minder moe. Er is een pondje af. Je moppert minder. Je ruikt niet meer naar rookvlees. Merk ieder klein positief effectje op en wees er blij mee.

Er is heel veel geschreven over het ontwikkelen van nieuwe gewoontes, maar meestal zijn die methodes hoogdravend en nogal perfectionistisch. Er moet vooral weinig spaning op het proces zitten. Dan is de kans vele malen groter dan je het volhoudt. Dus: doe het lekker rommelig! Ik lees graag hoe het je vergaat.

Wil je hulp bij het aanleren van nieuwe gewoontes dan kun je je aanmelden voor een kennismakingsgesprek. 

Share This