In de basis ben ik een echte doener. Dat betekent dat ik er ervan hou om in actie te komen. Om steeds iets te doen. Herken je dat? Het betekent ook dat ik me pas waardevol voel als ik iets gedaan heb, maar gelukkig heb ik daar een remedie tegen gevonden.

Doeners zijn vaak pas tevreden over zichzelf als ze een bepaalde hoeveelheid dingen hebben gedaan. Iets hebben bereikt. Als je, zoals ik, een lijstjes maker bent, kan het zijn dat het pas goed is als alles afgestreept is. Als we onszelf de maat nemen, bepalen we of we tevreden of ontevreden zijn over onszelf. We doen dat meestal aan de hand van iets meetbaars: afgestreepte taken, omzet, ontvangen blijken van waardering of likes op social media. We tellen. We meten. En het lijkt nooit genoeg.

Heb je 50 volgers op Instagram, wil je er 100. Is de omzet van je onderneming 2500 euro per maand, wil je 3000 of misschien zelfs wel 5000. Dat streven naar meer zit diep in ons verankerd. We noemen het ambitie. En vanuit economisch oogpunt worden we door allerlei partijen flink gestimuleerd om meer te willen. We hebben dus een push van binnen en van buiten. Ga daar maar eens tegenin…

Nou is het niet zo dat ik hier een pleidooi wil houden voor de hele dag nietsdoen en maar zien hoe het leven loopt. Wel pleit ik voor meer tevredenheid met iets minder. Meer ruimte tussen de dingen die we doen. Speelruimte. Ruimte om ook blij te zijn als je niets bereikt.

Word bewust
Alle verandering begint met bewustwording. Stel je zelf de vraag: wanneer ben ik tevreden over mijzelf? Moet ik daar veel voor doen/bereiken?

Doe iets minder
Gooi je to-do lijst de deur uit. Focus je op één klusje dat je af wilt krijgen en zie maar hoe de rest loopt. Realiseer je dat als iets vandaag niet af komt, het morgen of overmorgen ook nog kan. Bij de meeste taken is dat geen enkel probleem.

Je lichaam helpt
Als je jezelf teveel opjaagt, voel je dat in je lichaam. Een beetje spanning in je maag. Hardere spieren in je nek. Je ademhaling die net iets sneller gaat dan prettig is. Let op. Luister. Daarvoor helpt het om iets te vertragen. Langzamer gaan. Luister niet alleen naar je lichaam, maar doe ook wat het vraagt.

Wees je eigen maat
Jij bepaalt zelf met welk meetlint je meet. Jij bepaalt zelf wat genoeg is. In wezen hoef je niets te bewijzen door van alles te bereiken. Je bent al fantastisch door er te zijn. Laat dit eens echt tot je doordringen voordat je opspringt en weer iets gaat doen…

Te druk? Het overzicht kwijt? Teveel op je bord? Het echte doel uit het oog verloren? Misschien is een coachingstraject van De Planningscoach iets voor je. Maak een een afspraak met Wilmie Voortman voor een gratis intake. De Planningscoach werkt in Utrecht.

Share This